Nauka i zarządzanie

Klucz to potęgi

Nafta

Kategoria: Bez kategorii, Tagi: , , , , , , ,

Nafta Nafta jest jedną z frakcji ropy naftowej o żółtawej barwie. Jest to palna mieszanina węglowodorów charakteryzująca się bardzo rozpoznawalnym zapachem. W czasach gdy elektryczność nie była jeszcze rozpowszechniona wykorzystywano naftę do oświetlania pomieszczeń. Specjalne lampy naftowe posiadały mały pojemnik do którego wlewano naftę i w niej zanurzony był knot. Knot był stale nasączany naftą dzięki czemu mógł płonąć. Oświetlenie naftowe było wtedy zamiennie stosowane z oświetleniem gazowym. Wspomnianą lampę naftową skonstruował Ignacy Łukasiewicz. Był on polskim farmaceutą i to właśnie jemu przypisuje się pierwsze użycie nafty. Dziś jest ona głównie stosowana jako półprodukt do produkcji innych paliw. Na większą skalę nafta jest wykorzystywana jako paliwo w silnikach odrzutowych, rakietowych i turbośmigłowych. Dawniej wykorzystywana była do napędzania silników średnioprężnych, które już dziś nie istnieją. Jest również popularnym rozpuszczalnikiem. Zastosowanie nafty jest ograniczone w kwestii paliwa napędowego do silników, gdyż posiada ona bardzo niską wartość liczby cetanowej. Olej napędowy powstaje w procesie destylacji ropy naftowej. Olej napędowy, podobnie jak benzyna, jest mieszaniną węglowodorów. Są to głównie węglowodory aromatyczne, naftenowe i parafinowe. Olej napędowy zawiera dużo związków siarki, która musi być z niego usuwana. Dokonuje się tego specjalnymi procesami katalitycznymi zwanymi hydrorafinacją. Sam skład procentowy poszczególnych węglowodorów w oleju napędowym między innymi od wykorzystanej ropy naftowej oraz procesów technologicznych wykorzystanych do destylacji oleju napędowego. Olej napędowy, w przeciwieństwie do benzyny, nie charakteryzuje się liczbą oktanową. W silnikach wysokoprężnych następuje samozapłon mieszanki oleju z powietrzem dlatego olej napędowy musi charakteryzować się dobrą podatnością na samozapłon. Tę zdolność do samozapłonu pod wpływem wysokiej temperatury określa liczba cetanowa. Obecnie silniki wysokoprężne, czyli korzystające z oleju napędowego, stają się coraz bardziej popularne w przemyśle samochodowym. Dzieje się tak z powodu ich większej ekonomiczności. Zużywają mniej oleju napędowego niż silniki iskrowe benzyny, a w dodatku olej napędowy jest tańszy.